dissabte, 2 de juliol del 2005

Cúmul de despropòsits

Encara que sembli mentida, tot això va passar en una mateixa partida (Rufino Suárez – Matgala, Sanxenxo, 16 juny 2005).

Per començar, una celada a l’obertura (això em passa per no estudiar teoria):

1. e4 e6
2. d4 d5
3. Cc3 de
4. Ce4 Cd7
5. Ad3 Cgf6
6. De2 Ce4
7. Ae4 Cf6


suarez1



8. Ab7!

Sense comentaris de la celada. Aquí la deixo per si és d’interès d’algú. Si algú llegeix això i juga aquesta variant tan lletja, potser s’estalvia els sants que van baixar després d’aquesta jugada. Simplement, s’evita jugant 6. ... c5 o 6. ... Ae7. O, simplement, no jugant 7. ... Cf6. Hi ha un munt de jugades que no permeten Ab7. Intentaré recordar-ho la próxima vegada.


Després d’arrastrar-me pel tauler durant unes quantes jugades, intentant complicar una mica el joc per aconseguir recuperar algun peó o per no perdre massa ràpid, s’arriba a la següent posició:

suarez2



Segueixo amb peó de menys. A més, he canviat l’àlfil pel cavall (sóc molt intel.ligent, jo!), tinc un cavall que perilla i ell té la columna d per la seva torre. Les perspectives no són massa bones. Suposo que simplement, jugant 19. c4, defensant-ho tot, es guanya fàcil. Però aquí es va equivocar (i després m’equivoco jo, i després ell...)

19. f3?

Això em permet recuperar el peó, amb 19. ... Cc3. Òbviament, no serveix Tc1 per Ce2+. 20. Dc2 tampoc guanya el cavall: 20. ... Db6 21. Af2 Da5 i el cavall aconsegueix sortir. I 20. Ac3 Dc3 simplement em deixa recuperar el peó. La meva estructura està tocada, però ja no tinc peó de menys, que és un gran avanç.

Tot i això, no vaig veure gaire clara aquesta continuació, i vaig intercanviar l’ordre de les jugades:

19. ... Dc5+
20. Rh1 Cc3


Aquí la posició torna a ser interessant. Jo em pensava que em jugaria 21. Tc1. Tant ell com jo vam veure la continuació 21. ... De2 22. Tc5 i a ell no li agradaven les blanques i a mi no m’agradaven les negres. Però a tots dos se’ns va escapar la jugada 21. Tc1 Dg1! Realment maca.

L’altra opció, 21. Dc2 m’agradava més (és clar que no havia vist Dg1). Simplement amb Ca4 defenso la dama i em desfaig de la clavada. Les peces estan una mica fora de lloc i no tinc gaire bona estructura de peons. Però almenys he recuperat el peó.

Ell va jugar la tercera opció:

21. Ac3 Dc3
22. Td3


Es queda amb igualtat de material, però la columna per ell, i encara em toca patir una mica més.

22. ... Da5
23. Tfd1 h6


La meva idea era jugar c6 i intentar Td8. Però em vaig espantar per si hi havia algun mat a la última fila, així que vaig deixar espai per marxar. Em sembla que hauria d’haver jugat c6 directament.

24. Td7 c6
25. T1d6 Tb5


Un invent estrany. Suposo que hagués hagut de jugar Td8 (qualsevol de les dues). La meva idea era portar la torre a d5 i així poder moure la dama.

26. f4 Td5
27. h3 Dc5
28. Rh2 Dc1
29. Df2 a5
30. Df3 Dd2
31. a4 Db4
32. h4 Tb8
33. g3

Diria que no em puc menjar el peó. Després de 33. ... Db3 34. Td8+ Rh7 35. De4+, em sembla que em tocarà patir. Així que intento evitar-ho:

33. ... g6
34. h5 Db3

No sé si realment me’l puc menjar. Després de 35. Db3 Tb3 36. hg fg 37. Te7, em tocaria patir, i bastant.

35. Dg4 Dc2+
36. Rh3


suarez3



Un altre cop, la posició crítica. El Fritz dóna avantatge decisiva al meu favor. Només que jo faig la dolenta :-(

Sembla que aquí guanyaven totes, excepte la que vaig fer jo. Per exemple, 36. ... De4 (amenaçant Dh1++, que només es pot evitar entregant un munt de material).

A la partida jo vaig jugar:

36. ... Tb2?

Sembla que el mat a h2 no es pot evitar. Però aquí arriba la segona jugada maca de la partida (no jugada, per la meva sort!): 37. Dg6+! I mengi la dama amb peó o amb dama, el blanc aconsegueix fer escac continu amb Td8-T8d7.

A la partida, però, el negre va jugar 37. Df3 un segon massa tard, ja que se li va caure la bandera. De totes formes, després de Df3, guanyo amb 37. ... Dh2+ 38. Rg4 Dh5++

Després de veure tots els errors comesos en aquesta partida, suposo que el resultat més just hagués estat unes taules. O partida perduda pels dos. Com es poden fer tants errors en una sola partida?