dimecres, 16 d’agost del 2006

Mercuri, Venus, Terra... i Plutó?

I ara què passa amb la cantarella que em van ensenyar a l'escola?



La Unió Astronòmica Universal està reunida aquests dies a Praga per trobar una nova definició de planeta. La proposta de definició de planeta és la següent:

A planet is a celestial body that (a) has sufficient mass for its self-gravity to overcome rigid body forces so that it assumes a hydrostatic equilibrium (nearly round) shape, and (b) is in orbit around a star, and is neither a star nor a satellite of a planet.


Segons aquesta proposta, s'haurien d'afegir a la llista dels 9 planetes que ens van ensenyar quan érem petits: Ceres, Caront i 2003 UB313.

Ara toca barallar-se per la definició de planeta i votar el dia 24.

Però... i la cantarella que ens van ensenyar al cole?

Temes:

4 comentaris:

Veler ha dit...

Doncs haurem d'anar canviant els costums de la professió d'ensenyant, educador, formador o el nom que se li vulgui donar. En lloc d'ensenyar informacions, que no són vàlides sempre, haurem d'ensenyar estratègies per processar aquestes informacions. Això a grans trets i sense voler reformar el sistema educatiu des d'un comentari.

M'he passejat pel teu bloc i he pogut descobrir que tens predilecció per les matemàtiques, l'astronomia i el joc d'escacs. I també veig que et treballes molt bé el bloc. Et felicit. M'agrada molt!

Jo sóc professor de matemàtiques a un institut d'Eivissa i m'he trobat el teu bloc mentre cercava activitats per a un Taller de Matemàtiques de primer cicle de l'ESO. Estic cercant activitats que suposin una investigació per part de l'alumne i que siguin de resposta oberta, ja que d'aquesta manera motivam també aquells alumnes que es desesperen tot d'una, quan no aconsegueixen trobar la solució al problema. En canvi sí que els podrem enganxar si els ampliam el camp de solucions. És una tasca difícil, però ja tenc una petita col·lecció de problemes d'aquest tipus, la majoria d'ells també lúdics.

Si t'animes a visitar el meu bloc, està una mica diferent. De fet, parl ben poc de matemàtiques, però això no vol dir que no m'agradin. Atentament...

Matgala ha dit...

Gràcies, Joan Miquel. Ja hi faré una ullada un moment d'aquests.

Anònim ha dit...

Hola,

Caront no es un satelit de Pluto? Segons la definicio que escrius no seria un planeta.

De fet, finalment no so 12.... nomes 8......

Matgala ha dit...

Sí, senyor/a anònim, Caront és un satèl.lit de Plutó. Jo no entenia massa per què el posaven a dintre del sac dels 12, ja que és un satèl.lit, però el dia que vaig posar això, hi posaven a Caront pel mig.

Sí, al final han sigut 8. Em fa com peneta que Plutó ja no estigui a la llista de planetes. Però, en fi, ells decideixen.